Socijalne veštine
“Čovek je onakav kakvo je društvo u kome se kreće.” – Euripid
Inteligencija se može opisati kao sposobnost usvajanja i primene znanja i veština.
Interesantna je definicija inteligencije američkog psihologa Dejvida Vekslera koja glasi: “Inteligencija je agregat ili globalna sposobnost osobe da deluje svrsishodno, da misli i postupa racionalno, i da se uspešno snalazi u svom okruženju”.
Kada se govori o inteligenciji uglavnom se u prvi plan stavljaju koeficijent ili količnik inteligencije, testovi i ocene iz škole.
Koeficijent ili količnik inteligencije (eng. skraćenica IQ) je numerički rezultat baziran na standardizovanim testovima koji mere nivo inteligencije. Vaš IQ je ono sa čime se rađate i genetika tu “igra” presudnu ulogu.
Socijalna inteligencija (eng. skraćenica SI), sa druge strane, uglavnom se uči. Socijalna inteligencija se najpre razvija kroz iskustva sa ljudima.
U tom smislu, ona se gradi sticanjem pouka iz uspeha i neuspeha u društvenim okruženjima. Umesto socijalne inteligencije koriste se i termini “takt”, “zdrav razum” ili “ulična pamet”.
U ključne elemente socijalne inteligencije spadaju sledeći faktori:
- Verbalna fluentnost i razgovorne veštine
- Znanje o društvenim ulogama, pravilima i scenarijima
- Efektivne veštine slušanja
- Razumevanje onoga što pokreće druge ljude
- Igranje uloga i društvena samoefikasnost
- Upravljanje veštinama ostavljanja utiska
Osobe sa razvijenom socijalnom inteligencijom mogu da osete kako se drugi ljudi osećaju, da intuitivno znaju šta da kažu u društvenim situacijama, i da izgledaju samouvereno, čak i kada su okruženi velikim brojem ljudi.
Iako možda smatrate da ovi ljudi imaju „šesto čulo“, ono što oni zaista poseduju je socijalna, odnosno društvena inteligencija.
Kako se razvija socijalna inteligencija?
Dok neki ljudi izgledaju kao da koriste društvenu inteligenciju bez ulaganja dodatnih napora, drugima socijalna inteligencija zvuči kao misaona imenica. Srećom, postoje određene strategije koje mogu pomoći svakoj osobi da izgradi socijalne veštine i razvije socijalnu inteligenciju:
- Dobro obratite pažnju na to šta (i ko) je oko vas – Društveno inteligentni ljudi su obazrivi i obraćaju pažnju na suptilne socijalne znakove koje emituju oni koji ih okružuju.
Ako mislite da neko u Vašem životu “ume sa ljudima”, posmatrajte kako oni komuniciraju sa drugima.
- Radite na povećanju svoje emocionalne inteligencije – Iako ima sličnosti sa društvenom inteligencijom, emocionalna inteligencija se pre svega odnosi na to kako kontrolišete svoje emocije i koje značenje empatija ima za Vas.
To zahteva da prepoznate kada doživljavate emociju – što će Vam pomoći da prepoznate tu emociju u drugima – i kako da je adekvatno regulišete.
Emocionalno inteligentna osoba je sposobna da u društvenom okruženju prepozna i kontroliše negativna osećanja, kao što su frustracija ili ljutnja.
- Poštujte kulturne razlike – Povrh toga, usredsredite se na kulturne razlike da biste ih razumeli.
Iako većina pojedinaca stiče znanje o ponašanju među ljudima od porodice, prijatelja i društvene zajednice, socijalna inteligencija se kod osobe demonstrira kroz razumevanje postojanja različitih navika i običaja na osnovu drugačijeg vaspitanja, kulture i sredine.
- Vežbajte aktivno slušanje – Razvijajte svoje komunikacijske veštine jer ćete na taj način istovremeno unaprediti svoju društvenu inteligenciju. Dolaženje na taj nivo zahteva aktivno slušanje.
Ne prekidajte druge. Uzmite dovoljno vremena da razmislite o tome šta neko drugi govori pre nego što odgovorite. Slušajte intonaciju u onome što drugi kažu, što Vam može dati naznake o tome šta zapravo misle.
- Cenite važne ljude u svom životu – Društveno inteligentni ljudi imaju duboke veze sa ljudima koji im znače.
Obratite pažnju na emocije Vašeg supružnika, dece, prijatelja, saradnika, kolega i poznanika. Ako ignorišete najbliže ljude u Vašem životu, propuštate prilike da se povežete sa njima.
Podela na različite vrste inteligencija
Biti definisan ili opisan kao “inteligentan” je verovatno jedan od najboljih komplimenata koje možete dobiti. U većini situacija se prema ljudima sa visokim nivoom inteligencije pokazuje veliko poštovanje i divljenje. U osnovi, oni se posmatraju kao nadprosečni ljudi.
To uglavnom proizlazi iz činjenice da ljudi, u globalu, imaju određenu percepciju o tome šta je inteligencija. Takav pristup nije pogrešan.
Međutim, nije ispravna primena navedenog pristupa u delu gde većina ljudi veruje da je posedovanje znanja i veština iz opštih ili posebnih oblasti pokazatelj inteligencije.
Pored socijalne i emocionalne inteligencije postoje i drugi tipovi inteligencije. Iako postoji više podela na vrste inteligencija, jedna od najzastupljenijih u psihologiji je podela koju su osmislili američki psiholozi Rejmond Katel i Džon Horn.
Po njihovom mišljenju u vrste inteligencije spadaju:
- Fluidna inteligencija se opisuje kao „opšta sposobnost da se razmišlja apstraktno, rezonuje, identifikuju obrasci, rešavaju problemi i prepoznaju odnosi“.
Ova vrsta inteligencije se npr. koristi za rešavanje zagonetki, sklapanje pazli ili sastavljanje strategija za rešavanje konkretnog problema.
- Kristalizovana inteligencija za razliku od fluidne inteligencije, podrazumeva posedovanje znanja i veština koje se stiču kroz obrazovanje, procese učenja i sticanje iskustva.
Dobar primer ove vrste inteligencije je poznavanje vokabulara ili rečnika. Rešavanje zadataka iz matematike je takođe pokazatelj kristalizovane inteligencije.
Sa druge strane, želimo da istaknemo i poznatu podelu na vrste inteligencije koju je 1983. godine opisao američki razvojni psiholog Hauard Gardner, opisavši tom prilikom 9 različitih tipova inteligencije:
- Prirodnjačka inteligencija
- Muzička inteligencija
- Logičko-matematička inteligencija
- Egzistencijalna inteligencija
- Interpersonalna inteligencija
- Telesno-kinestetička inteligencija
- Lingvistička inteligencija
- Samosvesna inteligencija
- Vizualno-prostorna inteligencija
Ako se pitate da li možete posedovati svih devet Gardenerovih tipova inteligencije, odgovor je DA – definitivno postoji velika verovatnoća za to.
Zapravo, neki čak tvrde da svi ljudi, do određenog stepena, poseduju svih devet tipova inteligencije. Razlika se ogleda samo u visini stepena razvijenosti određene vrste inteligencije u odnosu na neku drugu.
Šta su i čemu služe socijalne veštine?
Socijalne veštine ili društvene veštine su veštine koje koristite za komunikaciju i međusobnu interakciju sa drugima. U socijalne veštine se ubrajaju verbalna i neverbalna komunikacija, gestovi, govor tela i Vaš lični izgled.
Ljudi su društvena bića koja upotrebljavaju bogat spektar načina za komunikaciju. Različitim načinima komunikacije pojedinci ili grupe jedni drugima prenose poruke, misli i osećanja.
Činjenica da su neki ljudi u “društvenoj interakciji’ bolji od drugih dovela je do detaljnih istraživanja prirode i funkcija interpersonalne interakcije u cilju pronalaženja mogućnosti za efikasnije razvijanje socijalnih veština.
Razvijanje socijalnih veština podrazumeva da imate svest o tome kako komunicirate sa drugima, koje poruke šaljete i kako možete poboljšati metode komunikacije kako bi način na koji komunicirate bio efikasniji i produktivniji.
Iz obilja izvanrednih životnih prednosti koje Vam mogu doneti dobro razvijene socijalne sposobnosti i kompetencije, u narednoj listi ćete pronaći one koje će Vas lakše i brže dovesti do uspeha:
- Održavajte kontakt očima
- Koristite odgovarajući govor tela
- Razumite razliku između asertivnosti i agresivnosti
- Odaberite efektivne komunikacijske kanale
- Praktikujte fleksibilnost i saradnju kao osnovne socijalne veštine
- Prihvatite kritiku bez odbrambenog stava
- Ostanite pozitivni u svakom trenutku
- Demonstrirajte spremnost da učite od drugih
- Pokažite poštovanje prema drugima
- Budite svoji zato što ste jedinstveni
Ako želite da bolje razumete šta socijalne sposobnosti i kompetencije znače i zašto su Vam potrebne, onda bi bilo mudro da se upoznate i sa osnovnim karakteristikama socijalnih veština koje će Vas učiniti spremnijim za buduće profesionalne i lične izazove:
- Socijalne veštine su usmerene ka cilju
- Socijalne veštine su međusobno povezane u različitim oblicima ponašanja, u smislu da jedna osoba može koristiti više od jedne vrste ponašanja u isto vreme, sa istim ciljem.
- Socijalne veštine treba da odgovaraju situaciji komunikacije. Različite socijalne veštine treba koristiti za profesionalnu i ličnu komunikaciju.
- Socijalne veštine se mogu identifikovati kao određeni tipovi ponašanja pri čemu se pojedinac može proceniti u skladu sa stepenom razvoja svojih socijlanih veština.
- Socijalne veštine se mogu podučavati, praktikovati i učiti.
- Socijalne veštine treba da budu pod kognitivnom kontrolom pojedinca – učenje o njima podrazumeva da se nauči kada, kako i koje određeno ponašanje treba da se koristi.
Šta su i kako se stiču poslovne veštine?
Poslovne veštine su znanja i umeća koja kvalifikuju pojedinca za uspešno obavljanje određenog posla ili poslovne aktivnosti. Poslovne veštine najčešće obuhvataju dva tipa sposobnosti, a to su stručne ili tehničke veštine (eng. hard skills) i personalne ili netehničke veštine (eng. soft skills).
U stručne poslovne veštine spadaju naučene sposobnosti ili spektar veština koje su lako merljive.
Primeri stručnih poslovnih veština se odnose na diplomu ili sertifikat, znanje stranih jezika, razumevanje mašinskih operacija, poznavanje računarskih programa i brzinu kucanja na tastaturi.
Personalne poslovne veštine, sa druge strane, su lične veštine i njih je teže odrediti. U personalne poslovne veštine se mogu svrstati komunikacija, fleksibilnost, liderstvo, motivacija, strpljenje, ubedjivanje, rešavanje problema, timski rad, upravljanje vremenom i radna etika.
Poslodavci pre svega traže kandidate za posao koji imaju visok nivo emocionalne inteligencije, ljude koji su odlični komunikatori i osobe koje umeju efikasno da upravljaju svojim vremenom i organizuju svoj radni proces.
Kompanije i radne organizacije najčešće traže kandidate sa hibridnim (tehničkim i netehničkim) veštinama koji su sposobni da daju doprinos kompaniji na više načina.
Marketing, prodaja, razumevanje strategije i detalja, uz istovremeno shvatanje vizije i misije firme, predstavljaju važne elemente rada organizacije ili vođenja biznisa.
Postoji mnogo onlajn i oflajn resursa pomoću kojih možete usavršiti svoje poslovne veštine, naučiti nove strategije i steći uslove zanapredak i uspeh u poslovnom sveta koji se menja brže nekog ikada.
JaToMogu koučing centar savetuje da u cilju poboljšanja Vaših poslovnih veština najpre zakažete life coach online sesije. Na koučing sesijama ćete saznati da li Vam od koristi mogu biti:
- Trener ličnog razvoja koji poseduje life coach sertifikat
- Mentor sa poslovnim iskustvom
- Video kanali i snimci iskusnih poslovnih lidera
- Online izvori o držanju javnih govora
- Besplatne onlajn akademije
- Kursevi za usavršavanje
- Internet sajtovi o finansijama i upravljanju novcem
- Podkasti ili digitalne datoteke o biznisu i preduzetništvu
Čitajući navedene izvore možete lako zaključiti da Vam nije neophodno da upišete poslovnu školu kako biste ovladali poslovnim veštinama ili stekli bolje razumevanje o tome kako funkcionišu poslovni sistemi.
Kao što možete videti, postoje mnogi korisni online i offline izvori koje preporučujemo da konsultujete zarad povećavanja Vaših šansi za poslovni uspeh.
Šta su empatija i harizma?
Termin “empatija” se koristi za opis širokog spektra iskustava. U smislu značenja empatija se generalno definiše kao sposobnost da se osete tuđe emocije, udruženo sa sposobnošću da se zamisli šta bi neko drugi mogao da pomisli ili oseća.
Drugim rečima, empatija je umetnost gledanja na svet kao što ga drugi vide. Kada imate empatiju, to znači da možete da razumete šta određena osoba oseća u datom trenutku, kao i da shvatite zbog čega postupci drugih ljudi za nju imaju konkretan smisao.
Empatija Vam pomaže da prenesete svoje ideje na način koji je razumljiv drugima, kao i da razumete druge kada komuniciraju sa Vama. To je jedan od temelja izgradnje strukture društvene interakcije zbog čega se empatija smatra moćnim motivatorom ljudskog ponašanja.
Na svu sreću, empatija se jednim delom stiče, a drugim delom uči. U zavisnosti od početnog nivoa Vaših sposobnosti, povećanje empatije će zahtevati više ili manje Vašeg rada i truda.
Bez obzira na početnu tačku u kojoj se nalazite nivo svoje empatije ćete biti u stanju da uvećate ukoliko aktivno budete radili na tome da:
- Razumete sebe
- Razumete druge
- Razvijete neverbalnu empatiju
Harizma je sposobnost privlačenja, šarmiranja i širenja uticaja na ljude oko Vas. Obično je veoma lako prepoznati kada je neka osoba harizmatična.
Međutim, često je mnogo teže tačno odrediti veštine ili kvalitete koje harizmatični ljudi poseduju, a drugi, manje harizmatični od njih nemaju.
Ono što stvari čini još komplikovanijim je činjenica da postoje različiti tipovi harizmatičnih ljudi. U njih spadaju osobe koje su tihe i koje se češće oslanjaju na svoj lični šarm nego na verbalnu komunikaciju.
Sa druge strane, postoje i harizmatične osobe koje su vrsni komunikatori i govornici. Takve osobe dominiraju svojim govorničkim veštinama i plene entuzijazmom.
Po pitanju značenja, harizma se može opisati kao rezultat izvanredne komunikacije i interpersonalnih veština, ali i urođenog šarma. Korisno je znati da je harizmu moguće razvijati i usavršavati, pri čemu se ona čak može i izmeriti.
Za Vas bi, na primer, moglo da se kaže da ste harizmatični ukoliko su navedene tvrdnje većim delom tačne:
- Vaše prisustvo se oseća u prostoriji
- Imate sposobnost da utičete na ljude
- Znate kako da vodite grupu
- Činite da se ljudi oko Vas osećaju prijatno
- Često se osmehujete ljudima
- U stanju ste da se slažete sa svima
Empatija i harizma Vam, prema tome, pružaju mogućnost da jasnije sagledate svet koji Vas okružuje. Uz pomoć ove vrste jasnoće stičete moć da izvršite autentične promene. U svakom trenutku imate više energije, koncentracije, fokusa i radoznalosti.
To je ciklus sreće, jer Vam ova unutrašnja jasnoća omogućava da imate jednostavniju, ali efikasniju svrhu koja se slaže sa Vašim integritetom.
Izgradnja i negovanje visokog nivoa integriteta Vas vodi ka još višem nivou integriteta. Na taj način vodite glavnu reč u društvu i inspirišete svet oko sebe.