Kako da poboljšate svoje socijalne veštine?
Društveni događaji, druženje sa prijateljima i poslovni sastanci često podrazumevaju interakciju sa drugim ljudima.
Ako se u procesu interakcije osećate kao uljez ili oklevate da učestvujete u razgovorima, to može da utiče na kvalitet Vašeg društvenog života i na Vašu karijeru.
Ono što Vam je potrebno da biste bez straha komunicirali su razvijene socijalne veštine.
Socijalne veštine utiču na Vašu svakodnevnicu, počev od pozdravljanja komšije ujutru do odlaska na posao ili započinjanja ljubavne veze.
U ovom tekstu naučićete šta su socijalne veštine i kako da ih poboljšate u svoju korist.
Šta su socijalne veštine?
Ljudi su društvena bića koja međusobno komuniciraju razmenjivanjem poruka, misli i osećanja.
Socijalne veštine su veštine koje koristite u verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji, i interakciji sa drugim osobama.
Dok komunicirate, Vi upotrebljavate elemente komunikacije od kojih se sastoji verbalna i neverbalna komunikacija.
U verbalnu komunikaciju spadaju sledeći elementi:
- Jačina glasa
- Ton govora
- Izbor reči
- Vreme saopštavanja poruke
U neverbalnu komunikaciju ubrajaju se ovi elementi:
- Govor tela
- Gestikulacija
- Mimika
Razvijanje socijalnih veština i kompetencija odnosi se, pre svega, na podizanje nivoa svesnosti o tome kako komunicirate sa drugima.
Zašto je važno da razvijate socijalne veštine i kompetencije?
Visoko razvijene socijalne veštine i kompetencije donose Vam brojne prednosti u privatnom i poslovnom životu.
Socijalne veštine i kompetencije pozitivno utiču na kvalitet Vašeg privatnog i poslovnog života.
Razvijene socijalne veštine i kompetencije omogućavaju Vam da imate ili ostvarite:
- Kvalitetnije odnose – do kojih dolazite zahvaljujući Vašem boljem razumevanju ljudi
- Bolju komunikaciju – koja nastaje kao posledica odnosa i rada u velikim grupama
- Prioritizaciju vremena – zbog koje možete da se okružite sebi sličnim osobama
- Unapređenja u karijeri – koja često zahtevaju da “umete sa ljudima”
- Veću količinu sreće – pri čemu razumevanje ljudi povoljno utiče na Vaš lični razvoj
Čovek je društveno biće koje redovno upotrebljava socijalne veštine i kompetencije, između ostalog, i zbog želje za pripadanjem porodici ili određenoj društvenoj grupi.
Pripadanje porodici ili društvenoj grupi umanjuje osećaj izolacije i promoviše Vaše bolje socijalno, mentalno i emocionalno stanje.
Pokazalo se da su ljudi koji su prihvaćeni kao članovi grupe uglavnom srećniji i zadovoljniji kao individue.
Kako socijalne sposobnosti i kompetencije utiču na lični razvoj?
Socijalne sposobnosti i kompetencije su temelj za izgradnju zdravih odnosa sa partnerom, porodicom, prijateljima i kolegama.
Vaše socijalne sposobnosti i kompetencije omogućiće Vam da:
- Lakše razgovarate sa kolegama
- Brže steknete nove prijatelje
- Povećate šanse za upoznavanje partnera
Socijalne sposobnosti i kompetencije omogućavaju Vam da ostvarite dublje veze sa drugim osobama.
Prema istraživanjima Karnegi Fondacije, Univerziteta Harvard i Istraživačkog instituta Stanforda, tehničke veštine i znanja zauzimaju samo 15% razloga zbog kojih ćete dobiti posao, zadržati posao ili napredovati na poslu.
Istovremeno, socijalne kompetencije zauzimaju preostalih 85% razloga Vašeg uspeha u poslu.
Studije pokazuju da socijalne veštine i kompetencije igraju centralnu ulogu u izgradnji osećaja svrhe i blagostanja na radnom mestu.
Razlog zašto kompanije cene socijalne veštine je taj što one pokazuju sposobnost za sticanje poverenja kod klijenata i uspostavljanje veza sa drugima na način koji može biti koristan za posao.
3 najbolja načina da poboljšate svoje socijalne veštine
Da li se ponekad osećate kao “čudak” u društvu?
Da li se u nekim prilikama stidite da pričate sa novim i nepoznatim ljudima?
Ukoliko su odgovori na ova 2 pitanja potvrdni, onda pogledajte 3 sjajna načina koji će Vam pomoći da poboljšate svoje socijalne veštine.
Započnite razgovor
Priđite novim ljudima uz osmeh na licu.
Odaberite temu koja Vas najviše interesuje i pitajte sagovornike šta misle o tome.
Da biste doživeli promenu, neophodno je da izađete iz zone komfora i razgovarate bez straha da ćete ispasti glupi, smešni ili neznalice.
Pohvalite druge
Nema osobe koja ne voli pohvalu.
Važno je da pohvala bude odmerena poput:
- “Baš ti dobro stoji ta haljina”
- “Vidi se da si počeo da vežbaš”
- “Danas zaista sijaš”
Vodite računa da ne preterujete sa pohvalama, jer to može da izazove suprotan efekat.
Pokažite zainteresovanost
Većina ljudi vole da govore o sebi.
Ako nemate ideju kako da započnete razgovor, pokažite zainteresovanost pitajući:
- “Šta ti najviše voliš da radiš u slobodno vreme?”
- “Koju muziku voliš da slušaš?”
Trudite se da izbegnete pitanja na koja može da se odgovori sa da ili ne.
Postavite pitanja koja će Vaše sagovornike da podstakne na razgovor.
Korisne socijalne veštine: Primeri iz posla i života
1. Efikasnost u komunikaciji
Sposobnost efikasne komunikacije sa drugima spada u osnovne društvene veštine.
Ako imate razvijene komunikacijske veštine, moći ćete drugima jasno da iskazujete svoje misli i ideje.
Primer:
Vešt komunikatori i menadžeri su često i dobri lideri, jer na jednostavan način umeju da predstave projekte i ciljeve. Jedan od razloga zbog kojih se Vaš šef nalazi na toj poziciji mogu da budu upravo razvijene socijalne veštine.
2. Rešavanje sukoba
Neslaganja i nezadovoljstvo mogu nastati u bilo kojoj situaciji.
Rešavanje konflikata je prilika da se dođe do izvora problema i pronađe zadovoljavajuće rešenje.
Recimo, asertivna osoba predstavlja idealno rešenje za poziciju menadžera ljudskih resursa (HR), gde su socijalne veštine neophodne za rešavanje nesuglasica između zaposlenih.
Primer:
Zaposleni u korisničkoj službi ili ljudskim resursima na svakodnevnom nivou komuniciraju sa kolegama i klijentima. Prevazilaženje mogućih nesporazuma i sukoba u komunikaciji teško da je izvodljivo bez razvijenih socijalnih veština i sposobnosti.
3. Aktivno slušanje
Aktivno slušanje je sposobnost da se pažljivo sluša osoba koja komunicira sa Vama.
Aktivne slušaoce njihovi sagovornici visoko vrednuju zbog pažnje i poštovanja koje im nude.
Primer:
Prilikom razgovora sa kolegom ili prijateljima, pokušajte da povećate svoje veštine slušanja tako što ćete se fokusirati na sadržaj, izbegavajući ometanja i pripremajući pitanja, komentare ili ideje za odgovor.
4. Empatija i razumevanje
Empatija je sposobnost razumevanja i identifikacije sa osećanjima druge osobe.
Kada imate visok nivo empatije, onda znate kako se drugi osećaju i stičete njihovo poverenje.
Primer:
Kada Vam se drugi poveravaju ili pitaju za savet, Vi u toku razgovora možete pomoću empatije bolje da ih razumete, što će Vam pomoći da izgradite reputaciju mudre osobe.
5. Upravljanje odnosima
Upravljanje odnosima je sposobnost izgradnje privatnih odnosa i poslovnih veza.
Zahvaljujući svojim socijalnim veštinama, rukovodioci u organizacijama u stanju su da održavaju dobre odnose sa zainteresovanim strankama i klijentima.
Primer:
U slučaju da radite u sektoru korisničke podrške ili odnosima sa javnošću, šanse su velike da ćete biti odgovorni za komunikaciju između Vaše kompanije i potencijalnih klijenata.
6. Poštovanje u razgovoru
Poštovanje igra bitnu ulogu u komunikaciji, pri čemu je veoma korisno da predvidite kada treba da govorite, a kada je za Vas korisnije da slušate.
U okviru tima ili grupe, omogućavanje drugima da govore bez prekida smatra se komunikacijskom veštinom koja se posebno odnosi na poštovanje.
Primer:
U toku sastanka na kojem učestvujete sa drugim osobama iz svog tima ili kompanije, veoma je značajno da iskažete poštovanje i da kolegama ne upadate u reč, već da sačekate svoj red kako biste saopštili informacije koje se odnose na Vaš deo posla.
Zaključak
U ovom blog objasnili smo šta su socijalne veštine, kompetencije i sposobnosti.
Takođe smo Vam kroz primere prikazali kako socijalne veštine mogu da Vam koriste u privatnom i poslovnom životu.
Sada kada znate koliko benefita možete da imate ukoliko ovladate socijalnim veštinama, pozivamo Vas da zakažete koučing sesiju i poboljšate svoje veštine.
Za bolje socijalne veštine,
Vaš JaToMogu koučing centar