Kako asertivnost i asertivna komunikacija mogu da Vam olakšaju život?
„Osnovna razlika između budnosti i agresivnosti je u tome kako naše reči i ponašanje utiču na prava i dobrobit drugih.“ – Saron Entoni Bover
Teško Vam je da kažete ne.
Previše burno reagujete na stav koji je suprotan od Vašeg.
Draže Vam je da vlada mir u kući nego da pokažete da ste nezadovoljni i ljuti.
Da li ste se prepoznali u nekom od ova tri stava?
Ako jeste, toplo Vam preporučujemo da nastavite sa čitanjem i saznate kako asertivnost i asertivna komunikacija mogu da Vam olakšaju život.
Šta je asertivnost?
Iako se o asertivnosti sve češće govori, mnogi zapravo ne znaju šta znači asertivnost.
Asertivnost podrazumeva da iznosite svoje mišljenje na jasan i direktan način, a da istovremeno poštujete mišljenja i stavove drugih.
To znači da Vam asertivnost pomaže da u međuljudskim odnosima dobijete ono što Vama treba, a da istovremeno dozvolite drugima da i njihove potrebe budu zadovoljene.
Asertivnost je izbalansirana sredina između agresivnosti i pasivnosti.
Za razliku od asertivnosti, agresivnost vodi ka povređenim osećanjima i lošim međuljudskim odnosima.
Pasivnost, sa druge strane, dovodi do stresa i ogorčenosti.
Drugačije rečeno, asertivnost je stanje u kojem se ponašate samouvereno i ne plašite se da kažete šta želite ili u šta verujete.
Sada kada ste saznali šta je asertivnost i koje je osnovno značenje asertivnosti, prelazimo na deo u kojem ćete da saznate zašto je asertivna komunikacija bitna.
Zašto je asertivna komunikacija važna?
Poznato Vam je koliko može biti stresno kada partneru ili kolegi treba da kažete nešto sa čim se on ili ona ne slažu.
Asertivna komunikacija može Vam pomoći da manje stresno doživite situacije u kojima iznosite suprotan stav u odnosu na druge.
Asertivnost u komunikaciji podrazumeva da ljubazno odbijete uporne zahteve drugih ljudi.
Posedovanje veština asertivne komunikacije Vam pomaže da smanjivanjem drame i stresa lakše izgradite i održite zdrave porodične, prijateljske i poslovne odnose.
Asertivna komunikacija Vam takođe omogućava da postavite neophodne granice i zadovoljite svoje potrebe bez opasnosti da se otuđujete od drugih i sami postanete ljuti.
Iako pojedini pogrešno veruju da je asertivnu komunikacija jednaka sukobu i konfrontaciji, istina je da asertivnost zapravo omogućava ljudima da budu bliži.
Dobri primeri asertivne komunikacije obuhvataju sledeće izjave:
- “Ja se osećam loše kada vičeš dok razgovaramo.”
- “Ja mislim da mi možemo da pronađemo rešenje ako se nađemo na pola puta.”
- “Čini mi se da ovo što predlažeš nije pravedno iz nekoliko razloga.”
Zbog čega je korisno biti asertivan?
Gotovo da je nemoguće da pojedinac postane asertivan preko noći.
Asertivna osoba vremenom stiče i razvija svoje asertivne sposobnosti.
Te sposobnosti jednoj asertivnoj osobi pomažu da lakše prepozna drugu asertivnu osobu, ali i da bolje razume značenja pojma asertivan.
Asertivni ljudi su oni koji imaju sposobnost da stvore iskren odnos sa drugima i da formiraju most poverenja i međusobnog poštovanja.
Postoji nekoliko razloga zbog kojih bi trebalo da želite da postanete asertivni kao osoba:
- Lakše kontrolišete stres
- Efikasnije obuzdavate bes i ljutnju
- Poboljšavate veštine suočavanja sa drugima
Kako da prepoznate asertivno ponašanje?
Jedna od prvih stvari koja se primećuje kod asertivnih ljudi je asertivno ponašanje.
Asertivno ponašanje tipično možete da prepoznate po sledećim primerima:
1. Asertivno ponašanje rađa poštovanje
Osećaj poštovanja koji asertivni ljudi izazivaju kod drugih osoba uglavnom se lako primećuje.
Asertivni ljudi znaju da se poštovanje izražava bez nasilja i zloupotrebe moći u bilo kojoj situaciji.
Ako dođe do neslaganja ili sukoba, asertivni ljudi će se sa tim suočiti koristeći samopoštovanje i poštovanje drugih.
2. Asertivno ponašanje povećava iskrenost u odnosima
Jedna od karakteristika asertivnih ljudi jeste ta što asertivci daju prednost dobrom odnosu sa drugima.
Istovremeno, asertivne osobe ne druže se sa lažovima i licemerima.
Asertivni pojedinci predstavljaju se onakvim kakvi jesu i žele da drugi jasno znaju šta mogu da očekuju od njih.
Ako se ne slažu sa nečim, asertivni ljudi to direktno i saopšte.
Oni ne žrtvuju svoj identitet da bi izbegli konflikt.
Na isti način, asertivne osobe pažljivo biraju svoje prijatelje.
Ako ne osete da postoji iskrenost, asertivni pojedinci najčešće neće graditi prijateljstvo.
3. Asertivno ponašanje podiže nivo samorazumevanja i prihvatanja
Asertivni ljudi imaju visoko samopouzdanje, ali ono ne potiče od ponosa ili osećaja superiornosti.
Naime, asertivna osoba ima samopouzdanja, jer razume sebe i zna ko je.
Ovo razumevanje dolazi iz samoposmatranja, samovrednovanja i konstruktivnog unutrašnjeg dijaloga.
Asertivno ponašanje karakteristično je za ljude koji prihvataju odgovornost za sebe, priznajući svoje vrline i mane.
Samospoznaja vodi ka razumevanju, što dalje vodi ka prihvatanju i samopoštovanju.
Asertivnost Vam pomaže da shvatite da ste ljudi, i da ste samim tim nesavršeni.
4. Asertivno ponašanje podstiče samokontrolu i emocionalnu stabilnost
Asertivni ljudi pronalaze načine da regulišu svoje emocije, zbog čega je njihovo ponašanje pretežno mirno i pod kontrolom.
Oni razumeju da svi ljudi imaju osećanja i da emocijama treba pristupati pažljivo.
Iako i asertivne osobe osećaju ljutnju, anksioznost i bol, oni su svesni toga da ako izgube kontrolu, ovi snažni osećaji mogu dovesti do nepravilnog izražavanja emocija.
Asertivni pojedinci ne planu brzo, niti nastoje da manipulišu drugima tražeći krivce ili ukazujući na slabosti.
Umesto toga, asertivci pomažu drugima da se usredsrede tako da nijedna situacija ne izmakne kontroli.
5. Asertivno ponašanje neguje sposobnost komunikacije
Mnogi problemi u društvu i privatnom životu proizilaze iz loše komunikacije.
Shodno tome, ti isti problemi se lakše rešavaju dobrom komunikacijom i dijalogom.
Asertivno ponašanje u osnovi se bazira na razvijanju i održavanju sposobnosti zdrave komunikacije.
Kao što možete i sami da zaključite, asertivna komunikacija kao deo asertivnog ponašanja temelji se na obostranom poštovanju dve strane u komunikacijskom procesu.
Zahvaljujući tome, asertivnost važi za izuzetno efektan, diplomatski stil u komunikaciji.
Koja su Vaša asertivna prava?
Kada se pominje asertivnost, istovremeno se često govori i tome šta su asertivna prava.
U Vaša asertivna prava spadaju sledeća prava:
- Imate pravo da procenite sopstveno ponašanje, misli i emocije, i da preuzmete odgovornost za njih.
- Imate pravo da ne kažete nijedan razlog ili izgovor za opravdanje svog ponašanja.
- Imate pravo da procenite da li ste odgovorni za pronalaženje rešenja za probleme drugih ljudi.
- Imate pravo da se predomislite.
- Imate pravo da pravite greške i budete odgovorni za njih.
- Imate pravo da kažete “ne znam”.
- Imate pravo da ne zavisite od dobre volje drugih pre nego što se suočite sa njima.
- Imate pravo da ne koristite logiku u donošenju odluka.
- Imate pravo da kažete “ne razumem”.
- Imate pravo da kažete „nije me briga“.
- Imate pravo da kažete “ne”.
- Imate pravo da radite manje nego što ste ljudski sposobni.
- Imate pravo da odvojite vreme koje vam je potrebno da odgovorite na situaciju.
- Imate pravo da se ne slažete sa drugima bez obzira na njihov položaj ili broj.
- Imate pravo da osetite sve svoje emocije (uključujući ljutnju) i da ih izrazite na odgovarajući način.
- Imate pravo da postavljate pitanja.
- Imate pravo da se drugi prema Vama odnose s poštovanjem.
- Imate pravo da tražite ono što želite.
- Imate pravo da se osećate dobro u vezi sa sobom, svojim postupcima i svojim životom.
- Imate pravo da ostvarite bilo koje od ovih prava, bez osećaja krivice.
Čemu služi asertivni trening?
Trening za asertivnost može da Vam bude koristan za snalaženje u različitim životnim situacijama, počev od ličnih i akademskih, do zdravstvenih i radnih.
Ovaj oblik obuke prilagođen je potrebama učesnika i situacijama koje im se čine posebno izazovnim.
Asertivni trening za cilj ima da nauči ljude odgovarajućim strategijama za prepoznavanje i delovanje u skladu sa njihovim željama, uz poštovanje drugih.
Sticanje veština asertivne komunikacije poboljšaće odnose u Vašem životu.
Na primer, žene na našim prostorima često su vaspitavane da kriju svoja stvarna osećanja i sklonosti.
Iz tog razloga, ume da se desi da dame pribegnu manipulacijama ili drugim indirektnim sredstvima pokušavajući da dođu do svog cilja.
Muškarcima, sa druge strane, se ne dozvoljava da pokažu emocije, jer se demontracija emocija od malih nogu dovodi u vezu sa nedostatkom muškosti.
Zbog toga, muškarci u našoj sredini često nemaju razvijenu sposobnost razumevanja i pokazivanja emocija, što je direktno povezano kvalitetom njihovih veza i brakova.
Asertivni trening obuhvata oblasti kao što su:
- Rešavanje konflikta
- SMART ciljevi
- Upravljanje stresom
Pored emocionalnih i psiholoških koristi, pokazalo se da asertivni trening ima pozitivan uticaj na mnoge lične izbore, uključujući one koji se odnose na zdravlje, ljubav i novac.
Koje su najbolje vežbe za asertivnost?
Kao i kod drugih veština, asertivnost se najbolje uči i razvija kroz vežbe i primere.
Najbolji primeri i vežbe za asertivnost koje smo spremili za Vas obuhvataju sledeće:
- 1. Vežba – Uočite problem
Pokušajte da se setite nekih situacija u kojima ste reagovali tako da ste posle bili ljuti na sebe.
Zapišite te situacije na papir i dobro razmislite zbog čega ste tako reagovali.
Zapitajte se šta Vas to izaziva da imate grub ton glasa i počnete da vičete.
- 2. Vežba – Dodaj mi parče hleba
Zamislite situaciju da ste na porodičnom ručku i da se hleb nalazi na sredini stola, a Vi ste na drugom kraju stola i tražite od rođaka da Vam doda hleb.
Vaš ton bi trebalo da bude smiren i ljubazan.
Zapamtite taj ton, jer je to upravo ton koji Vam treba u komunikaciji sa svima.
Kada tražite hleb ne plašite se osude i toga šta će drugi reći, i imajte u vidu da je prirodno da zatražite pomoć.
- 3. Vežba – Primenite u praksi
Sada kada znate kako treba da izgleda Vaš asertivni ton, setite se situacije kada ste vikali i niste bili u elementu.
Zamislite sebe kako asertivnim tonom iskazujete svoje mišljenje.
Što više budete vežbali, bićete bliži svom cilju, a kroz asertivnost poboljšaćete svoje komunikacijske veštine.
Ako niste sigurni kako to da uradite, onda su naredni primeri za asertivnost kao stvoreni za Vas:
- 4. Vežba – Koristite činjenice
Kada se obraćate nekome u vezi sa ponašanjem koje biste želeli da se promeni, držite se činjeničnih opisa onoga što je ta osoba učinila.
Izbegavajte da koristite negativne oznake ili reči koje donose presude i lične osude.
Primer:
Vaš prijatelj, koji obično kasni, pojavio se nakom 20 minuta kašnjenja.
Neprimerena (agresivna) reakcija glasi: “Tako si nepristojan! Uvek kasniš.”
Asertivni odgovor je: “Trebalo je da se nađemo u 11:30, a sada je 11:50.”
Nemojte pretpostavljati da znate koji motivi ili razlozi stoje iza dela druge osobe, posebno ako mislite da su oni negativni.
U ovoj situaciji, ne pretpostavljajte da je Vaš prijatelj namerno stigao kasno zato što nije želeo da dođe na vreme ili zato što ceni svoje vreme više od Vašeg.
- 5. Vežba – Nemojte suditi ili preuveličavati
Korišćenje činjenica o onome što Vam se u nečijem ponašanju ne sviđa, bez preterivanja ili osuđivanja, je prvi korak da razvijete asertivnost.
Isto važi i za opisivanje efekata ponašanja osobe koje Vam ne prija.
Nemojte preuveličavati, ocenjivati ili suditi, već samo opišite.
Neprimeren odgovor je:„Sada je ručak uništen.“
Asertivna komunikacija glasi: „Sada imam manje vremena da provedem na ručku sa tobom, jer moram da se vratim na posao do 13h.“
U asertivnoj komunikaciji veoma su važni govor tela i ton glasa.
Svojim držanjem pokažite da Vi imate samopouzdanje, ispravite leđa, održavajte kontakt očima i opustite se.
Koristite čvrst, ali prijatan ton.
- 6. Vežba – Koristite „Ja poruke“
Kada započnete rečenicu sa “Vi ili ti…”, to Vašeg sagovornika automatski stavlja u poziciju odbrane.
Ako svoju rečenicu započnete sa “ja”, time fokus stavljate na to kako se Vi osećate i kako na Vas utiče nečije ponašanje.
Takođe, to pokazuje da imate više vlasništva, a manje krivice, nad svojim reakcijama.
“Ja poruke” pomažu da se spusti gard kod druge osobe i da se započne pozitivna komunikacija.
Primer:
Neasertivna poruka je: “To treba da prestaneš da radiš!”
Asertivan pristup glasi: „Značilo bi mi da to ne radiš.“
Kada ste u diskusiji, ne zaboravite da slušate i postavljate pitanja.
Ovo napominjemo jer je posebno važno da razumete tačku gledišta druge osobe.
- 7. Vežba – Sve to povežite
Evo jedne sjajne formule koja sve ovo objedinjuje: „Kad oni [njihovo ponašanje], ja osetim [Vaša osećanja]“.
Kada se koristite činjenicama, pre nego li presudama ili etiketama, ova formula predstavlja direktniji i bolji način da ljudima kažete kako njihovo ponašanje utiče na Vas.
Primer:
Asertivna poruka je: „Kada vičete, osećam se napadnutom.“
- 8. Vežba – Navedite ponašanje, rezultate i osećaje
Naprednija varijanta prethodne formule uključuje rezultate ponašanja drugih i izgleda ovako: „Kada Vi [njihovo ponašanje], onda ja [rezultati njihovog ponašanja], i zbog togaa se ja osećam [kako se osećate ].”
Primer broj 1:
„Kada dođeš kasno, moram da te čekam i osećam se frustrirano.“
Primer broj 2:
„Kada kažeš deci da mogu da urade nešto što sam ja zabranio/la, time meni kao roditelju oduzimaš autoritet, i ja se osećam potcenjeno.“
Pokušajte da napravite situaciju u kojoj će svi da budu dobitnici.
Pogledajte da li možete da pronađete kompromis ili način da obe strane ispune svoje potrebe.
Recimo, u slučaju da se radi o prijatelju ili prijateljici koji stalno kasne, promenite mesto sastanka i vidite da li će to da pomogne.
Po istom pitanju, možete da odlučite da se sastajete samo u vreme kada je Vaš raspored otvoreniji, pri čemu bi Vam kašnjenje drugih bilo manje stresno.
Zaključak
U ovom blog postu razjasnili smo koje je značenje pojma asertivan i koje to osobine poseduje asertivna osoba.
Takođe ste imali priliku da pročitate benefite asertivnosti u komunikaciji prema drugima.
Pored toga, u ovom tekstu mogli ste da pronađete više o tome koja su Vaša asertivna prava.
Ponudili smo Vam vežbe pomoću kojih možete da razvijete svoju asertivnost.
Ukoliko želite da u praksi naučite kako asertivna komunikacija može da Vam učini život lepšim, pozivamo Vas da kontaktirate JaToMogu koučing centar i zakažete koučing sesiju sa stručnjakom za asertivnost.
Za bolju asertivnu komunikaciju,
Vaš JaToMogu koučing centar